Mental sundhed i skolen: Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed

Karen Wistoft, Dan Grabowski

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

Abstract

Denne rapport sætter fokus på børn og unges mentale sundhed. Skolen kan gøre en forskel ved at skabe rammerne for en mental sundhedsfremmende skole, der tænker sundhedsbegrebet bredt. Men skolen bør ikke stå alene med ansvaret og derfor er der behov for en samlet strategi. En mentalt sundhedsfremmende skole er en skole med rammer og undervisning, der skaber betingelserne for, at børn og unge lærer at leve et mentalt sundt liv. Ifølge forskerne skal vi se med nye øjne på indretningen af vores skoler, hvis ideen om mental sundhed for alvor skal slå igennem. Løsningen kan være konceptet om helhedsskoler. Med den appel henvender rapporten sig direkte til beslutningstagere indenfor skole- og sundhedsområdet, som vil finde rapportens konklusioner relevante som beslutningsgrundlag for sundhedsfremmende initiativer i skolen. Rapporten er også aktuel for praktikere, fx sundhedsplejersker, skolelærere pædagoger og SSP- medarbejdere, der med rapporten får viden om, hvilke initiativer der virker i praksis.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKongens Lyngby
ForlagForlaget Lundtofte
ISBN (Trykt)978-87-89279-23-7
StatusUdgivet - 2010
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • mental sundhed
  • skolebørns sundhed
  • skoler, lærere, forældre, børn
  • miljø
  • socialitet
  • Selvværd
  • Mental health
  • School childrens health
  • Schools, teachers, parents, children
  • Environment
  • Sociality
  • Self esteem

Citationsformater