Mental sundhed i skolen: Opgaver for skolesundhedsplejen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvad vil det sige at kunne se mening med tingene, at have et positivt selvbillede og samtidig kunne indgå i ordentlige relationer med andre mennesker, hvor man føler sig taget alvorligt og set som den, man er? For de fleste børn og unges vedkommende handler et positivt selvbillede især om at kunne bruge sine venner og føle sig brugbar overfor dem. Børn og unges identitet afhænger af, hvordan de ser sig selv i de relationer og sammenhænge, de indgår i. Negative selvbilleder og skrøbelig identitet lurer under overfladen, hvis ikke de kan genkende sig selv i forskellige sammenhænge, fx hvis der er stor forskel på de krav, normer og værdier, de er opdraget med derhjemme, og dem de møder i skolen og i fritiden. Artiklen sætter fokus på skolens og forældrenes rolle i relation til børn og unges selvværd og sociale anerkendelse og argumenterer for nødvendigheden i at udvide en sundhedsfremmende og forebyggende indsats fra udelukkende at fokusere på livsstil, krop og helbred til også at fokusere på mental sundhed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSundhedsplejersken
Vol/bind2011
Udgave nummer3
Sider (fra-til)8-13
Antal sider6
ISSN0906-9577
StatusUdgivet - jun. 2011
Udgivet eksterntJa

Citationsformater