TY - BOOK
T1 - Mere end en skole
T2 - et studie af tre skolers praksisser i arbejdet med uddannelse for bæredygtig udvikling i et helskoleperspektiv
AU - Rathje, Nadia Raphael
PY - 2024/8/20
Y1 - 2024/8/20
N2 - Denne afhandling handler om danske grundskolers udvikling af uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Afhandlingen undersøger skolerne i et holistisk helskoleperspektiv, der både ser på deltagernes begrundelser for og forståelse af deres UBU-indsatser, de pædagogisk-didaktiske indsatser, skoleudviklingsperspektiver samt utopiske perspektiver på UBU-indsatserne. Årsagen til studiets brede tilgang er ambitionen om at undersøge og fastholde den store kompleksitet, som findes i skolernes praksis, hvilket understøttes af helskoletilgangens systemiske perspektiv. Undersøgelsens formål er at give viden om danske UBU-foregangsskolers UBU-indsats, introducere, nuancere og diskutere UBU-helskoletilgange samt at bidrage til nogle af UBU-forskningens diskussioner om, hvad der er væsentlige forståelser af og indsatsområder for UBU-udvikling.
AB - Denne afhandling handler om danske grundskolers udvikling af uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Afhandlingen undersøger skolerne i et holistisk helskoleperspektiv, der både ser på deltagernes begrundelser for og forståelse af deres UBU-indsatser, de pædagogisk-didaktiske indsatser, skoleudviklingsperspektiver samt utopiske perspektiver på UBU-indsatserne. Årsagen til studiets brede tilgang er ambitionen om at undersøge og fastholde den store kompleksitet, som findes i skolernes praksis, hvilket understøttes af helskoletilgangens systemiske perspektiv. Undersøgelsens formål er at give viden om danske UBU-foregangsskolers UBU-indsats, introducere, nuancere og diskutere UBU-helskoletilgange samt at bidrage til nogle af UBU-forskningens diskussioner om, hvad der er væsentlige forståelser af og indsatsområder for UBU-udvikling.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
KW - Helskoletilgang
M3 - Ph.d. afhandling
BT - Mere end en skole
PB - DPU, Aarhus Universitet
CY - Kbh.
ER -