Mere end en skole: et studie af tre skolers praksisser i arbejdet med uddannelse for bæredygtig udvikling i et helskoleperspektiv

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

34 Downloads (Pure)

Abstract

Denne afhandling handler om danske grundskolers udvikling af uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Afhandlingen undersøger skolerne i et holistisk helskoleperspektiv, der både ser på deltagernes begrundelser for og forståelse af deres UBU-indsatser, de pædagogisk-didaktiske indsatser, skoleudviklingsperspektiver samt utopiske perspektiver på UBU-indsatserne. Årsagen til studiets brede tilgang er ambitionen om at undersøge og fastholde den store kompleksitet, som findes i skolernes praksis, hvilket understøttes af helskoletilgangens systemiske perspektiv. Undersøgelsens formål er at give viden om danske UBU-foregangsskolers UBU-indsats, introducere, nuancere og diskutere UBU-helskoletilgange samt at bidrage til nogle af UBU-forskningens diskussioner om, hvad der er væsentlige forståelser af og indsatsområder for UBU-udvikling.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagDPU, Aarhus Universitet
Antal sider308
StatusUdgivet - 20 aug. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
  • Helskoletilgang

Citationsformater