Min stue, min børnehave: andetsproglig udvikling gennem en bevidst, sprogbaseret pædagogik i daginstitutionerne

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I kapitlet præsenteres en række ideer om læring og sprog, og hvordan de hænger sammen også for børn, der lærer dansk som andetsprog. Kapitlet indledes med et lærings- og sprogteoretisk grundlag. Med dette udgangspunkt vises det, hvordan sproget ser forskelligt ud alt afhængigt af, hvilken sammenhæng det foregår i, og hvilket formål det har. I kapitlets anden del gives der eksempler fra en pædagogisk model, som bruges i praksis, når man tænker det pædagogiske arbejde i et forløb. Herefter følger en perspektivering, der placerer den sprog- og læringsteoretiske ramme og praksiseksemplerne inden for en bredere uddannelsessociologisk ramme. Kapitlet afsluttes med en begrundelse for vigtigheden af det pædagogisk-sproglige arbejde, og hvordan det kan forstås i et bredere institutionelt og samfundsmæssigt perspektiv
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk arbejde med tosprogede børn
RedaktørerPeter Mikkelsen
Antal sider25
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2010
Sider55-80
ISBN (Trykt)978-87-7281-444-5
StatusUdgivet - 2010
NavnPædagoguddannelsen i fokus

Citationsformater