Abstract

På baggrund af projektets analyser kan det konkluderes, at ifald arbejdet med mindre børnegrupper skal skabe højere kvalitet i det pædagogiske arbejde, er det nødvendigt at der arbejdes med de mindre børnegrupper som et pædagogisk princip. Det betyder, at mindre børnegrupper ikke alene handler om organisering af børn i et mindre antal eller i legezoner. At arbejde med mindre børnegrupper som et pædagogisk princip handler om at skabe interaktioner, der er præget af nærvær og responsivitet (Bjørnestad & Samuel Pramlingsson, 2012; Dalli et al. 2011), som på sigt medvirker til at udvikle trygge og stærkere relationer mellem børn og voksne. Det stiller krav til personalet om at de understøtter børns mulighed for at få adgang til deltagelse i børnefællesskaber samt udvikling af socialt tilhørsforhold (Eide, Winger, Wolf, 2019), og om at personalet har mulighed for at deltage med børnene og udvikle viden om børnene, som kan anvendes i arbejdet med børnene og i udvikling af den pædagogiske praksis.
.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
ISBN (Elektronisk)978-87-93894-49-5
StatusUdgivet - 12 jun. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • mindre børnegrupper
  • Relationsarbejde
  • Udsatte boligområder
  • børnefællesskaber

Citationsformater