Abstract
Dagtilbud skal fremme børns trivsel, sundhed, udvikling og læring, Dette er et lovmæssig krav, som gælder for alle børn i Danmark. Minoritetsdanske børn anderledes grundvilkår giver dog store udfordringer for dagtilbuddene - for hvordan sikrer man, at også børn fra kulturelle minoriteter får optimale muligheder for trivsel og udvikling? Det er den problemstilling, som er udgangspunktet for kapitlet. Kapitlet indledes med en gennemgang af de særlige betingelser, der gælder for minoritetsdanske børn, og hvordan disse betingelser indebærer nye udfordringer og krav til pædagogerne. Gennem inddragelse af interkulturel pædagogik giver kapitlet bud på, hvordan døgninstitutioner aktivt kan arbejde med at skabe mere inkluderende og kulturelt mangfoldige miljøer til gavn for både minoritets- og majoritetsdanske børn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Barndomspædagogik : I dagtilbud |
Redaktører | Daniela Cecchin |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 171-187 |
Artikelnummer | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-4394-2 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- integration