Missing links og positioner i samarbejdet om den i inkluderende skole

Mette Molbæk, Charlotte Riis Jensen, Janne Hedegaard Hansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Dette kapitel handler om, hvordan det virkningsfulde samarbejde mellem PPR og de professionelle i skolen kan skabe forandringer, der bidrager til at udvikle en mere inkluderende skole. På baggrund af analyser fra forskningsprojektet Approaching Inclusion (Hansen et al., 2020a, 2022) identificerer vi en række missing links, når de professionelle samarbejder om skolens praksis, hvilket betyder, at intentionerne med samarbejdet ikke fører til en reel forandring af
praksis. Desuden finder vi, at de professionelle indtager forskellige positioner, som både skaber særlige forventninger til og barrierer for udviklingen af både praksis og samarbejdet. På den baggrund peger vi på nødvendigheden af en ny forståelse af samarbejde, og at samarbejdet flyttes ind i klasserummet for at understøtte et praksisnært samarbejde, der mere aktivt gøres til den primære og forebyggende indsats i arbejdet med at skabe en mere inkluderende skole.
OriginalsprogDansk
TitelPraksisnær PPR
RedaktørerAnna Crawford Kromann, Katrine Tranum Thomsen
Antal sider19
ForlagDafolo
Publikationsdatojun. 2024
Sider33-51
Kapitel3
ISBN (Trykt)9788772343174
StatusUdgivet - jun. 2024

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Samarbejde
  • PPR

Citationsformater