Abstract
Dette kapitel handler om, hvordan det virkningsfulde samarbejde mellem PPR og de professionelle i skolen kan skabe forandringer, der bidrager til at udvikle en mere inkluderende skole. På baggrund af analyser fra forskningsprojektet Approaching Inclusion (Hansen et al., 2020a, 2022) identificerer vi en række missing links, når de professionelle samarbejder om skolens praksis, hvilket betyder, at intentionerne med samarbejdet ikke fører til en reel forandring af
praksis. Desuden finder vi, at de professionelle indtager forskellige positioner, som både skaber særlige forventninger til og barrierer for udviklingen af både praksis og samarbejdet. På den baggrund peger vi på nødvendigheden af en ny forståelse af samarbejde, og at samarbejdet flyttes ind i klasserummet for at understøtte et praksisnært samarbejde, der mere aktivt gøres til den primære og forebyggende indsats i arbejdet med at skabe en mere inkluderende skole.
praksis. Desuden finder vi, at de professionelle indtager forskellige positioner, som både skaber særlige forventninger til og barrierer for udviklingen af både praksis og samarbejdet. På den baggrund peger vi på nødvendigheden af en ny forståelse af samarbejde, og at samarbejdet flyttes ind i klasserummet for at understøtte et praksisnært samarbejde, der mere aktivt gøres til den primære og forebyggende indsats i arbejdet med at skabe en mere inkluderende skole.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Praksisnær PPR |
Redaktører | Anna Crawford Kromann, Katrine Tranum Thomsen |
Antal sider | 19 |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | jun. 2024 |
Sider | 33-51 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 9788772343174 |
Status | Udgivet - jun. 2024 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Samarbejde
- PPR