Abstract
Dette kapitel diskuterer, med udgangspunkt i artikel 12 i Børnekonventionen (se kapitel 2), uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder og begrænsninger i de beslutninger, som bliver truffet om deres liv. Dette gøres med det formål at gøre de professionelle og især de sociale myndigheder, der er i kontakt med børnene, opmærksomme på de overvejelser og dilemmaer, der kan være til stede i forhold til uledsagede flygtningebørns muligheder og begrænsninger for deltagelse i beslutninger og ikke mindst vigtigheden af børnenes ret til information. Kapitlet anlægger et kritisk teoretisk perspektiv og indskriver sig i et barndomssociologisk perspektiv, der bestræber sig på at forstå de uledsagede flygtningebørns perspektiver på eget liv. I kritiske traditioner er man bl.a. optaget af, hvordan aktører – i denne sammenhæng uledsagede flygtningebørn – aktivt fortolker deres omgivelser og bliver medskabende i eget liv, og hvordan samfundsmæssige strukturer har en betydning i forhold til f.eks., hvordan uledsagede flygtningebørn tildeles rettigheder.
Med udgangspunkt i en anonymiseret case beskrives og diskuteres, hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelles samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse, når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel. Det skal også pointeres at de udfordringer, dilemmaer, spændinger og perspektiver mv., som beskrives i relation til uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder i dette kapitel, kan være gældende i forhold til mange andre børn i udsatte positioner og i forskellige kontekster.
Med udgangspunkt i en anonymiseret case beskrives og diskuteres, hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelles samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse, når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel. Det skal også pointeres at de udfordringer, dilemmaer, spændinger og perspektiver mv., som beskrives i relation til uledsagede flygtningebørns deltagelsesmuligheder i dette kapitel, kan være gældende i forhold til mange andre børn i udsatte positioner og i forskellige kontekster.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder |
Redaktører | Mimi Petersen, Ida Kornerup |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 111-127 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-31683-4 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Deltagelse
- dilemmaer
- Uddannelse, professioner og erhverv