Mobbemønstre og magtkampe: Håndtering af mobning i skolen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Bogen giver en grundig introduktion til, hvordan mobning som fænomen kan forstås, samt en redegørelse for den såkaldte positioneringsteori, der er velegnet til at få blik for magt i samtaler. Endelig præsenteres en analytisk model, der kan bruges både forebyggende og intervenerende i arbejdet med at mindske mobning blandt børn i de danske skoler. Eksemplerne fra Mobbemønstre og magtkampe stammer fra skolen, men dens pointer og anbefalinger er også relevante i andre sammenhænge, hvor man arbejder med indsatser mod mobning, fx daginstitutioner og ungdomsuddannelser. Bogen henvender sig således både til pædagog-, lærer- og universitetsstuderende og til lærere, pædagoger, skoleledere og andre, der er optaget af at forstå og mindske mobning.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider256
ISBN (Trykt)978-87-412-6921-4
ISBN (Elektronisk)9788741274614
StatusUdgivet - 1 feb. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • mobning
  • trivsel
  • metoder
  • positioneringsteori
  • fællesskab

Citationsformater