Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling: Et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring: Undervisningsforløb i engelsk, tysk og fransk udskoling med fokus på bæredygtighed

Lone Krogsgaard Svarstad, Jette von Holst-Pedersen, Catherine Ann Watson, Stephanie Kim Löbl, Helene Ae Hee Bang Appel

Publikation: AndetUndervisningsmateriale

Abstract

Materialet er henvendt lærere, som ønsker at arbejde både med interkulturel forståelse og sprogindlæring - her med fokus på FN’s Verdensmål. Det består af en kort indføring i teorien og konkrete forløb til henholdsvis engelsk-, fransk- og tyskundervisningen i udskolingen.

Forfatterne giver via tekst og screencasts en kort og præcis indflyvning til den teori, som forløbene bygger på. Derefter præsenteres emnet via en kortfilm om FN’s Verdensmål nr. 11: Bæredygtige byer. Efter den grundlæggende introduktion gives eksempler på undervisningsplaner i de tre fag, som hver er understøttet af en tilhørende lærervejledning. Der er også lavet PowerPoint-præsentationer til hvert forløb. De kan downloades og tilpasses.

Inspirationsmaterialet og de seks forløb er udarbejdet af Lone Krogsgaard Svarstad, Jette von Holst-Pedersen, Catherine Watson, Helene Ae Hee Bang Appel og Stephanie Kim Löbl fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole i 2022. Forløbene er afprøvet i praksis på to skoler i samarbejde med 12 lærere.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 jun. 2023
UdgiverDet Nationale Center for Fremmedsprog
Antal sider46
StatusUdgivet - 1 jun. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • interkulturel læring
  • kommunikativ kompetence
  • bæredygtighed
  • engelsk
  • tysk
  • fransk
  • udskoling
  • cyklus model for interkulturel læring
  • cyklusTaskChunks tilgang

Citationsformater