Abstract
I grundskolen er det meget udbredt at lade elever arbejde i makkerpar. Makkerarbejde igangsættes med vendinger som ”gå sammen to og to,” eller ”tal med sidemanden,” mens det tages for givet, at eleverne ved, hvad de skal. Ofte ekspliciteres det ikke, hvordan eleverne skal arbejde sammen, og ofte kan det være vanskeligt for eleverne at holde snuden i det faglige spor.
SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er et bud på specifik undervisning i, hvordan elever kan blive bedre til at hjælpe hinanden og føre faglige samtaler, når de arbejder i makkerpar. Undervisningsformen er indtil videre udviklet til matematik, natur/teknologi og dansk, men vil også kunne bruges i andre fag.
"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv," er et interviewcitat fra en af de mange elever, som har deltaget i SYKL-undervisning. Samtidig er det titlen på denne bog om undersøgende samtaler i makkerpar. Bogen er tiltænkt lærere og lærerstuderende, som vil forny og kvalificere deres elevers makkerarbejde med henblik på at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever får hjælp og kommer til orde. I SYKL er det centralt, at eleverne arbejder med undersøgende opgaver og gør brug af konkreter, der understøtter den faglige dialog. Derudover har SYKL et dannelsesmæssigt sigte, hvor eleverne – med hjælp fra Stilladskort og Tips – øver sig på at hjælpe hinandens læringsprocesser på vej.
I bogens første fire kapitler præsenteres den didaktiske tænkning, der ligger til grund for SYKL, samt nogle af resultaterne af følgeforskningen i SYKL-undervisning på 4. klassetrin. Disse kapitler er skrevet af forskere fra Københavns Professionshøjskole.
De tre øvrige kapitler – som er skrevet af forskere, der har været medlemmer af projektets følgegruppe – perspektiverer til andre forskningsresultater vedrørende elevsamarbejde. Jens Dolin (ph.d. og professor emeritus, Københavns Universitet) argumenterer for betydningen af feedback, når elever arbejder undersøgende. Lena Lindenskov (ph.d. og lektor, Aarhus Universitet) diskuterer den del af PISA-undersøgelserne, der handler om elevers evne til problemløsning i samarbejde. Og Morten Rask Petersen (ph.d. og docent, University College Lillebælt) beskriver, hvordan videokodning bruges i forskningssammenhæng og kan bruges i formativ evaluering.
I bogen er der cases og refleksionsspørgsmål til brug i teamsamarbejde eller undervisning på læreruddannelsen. Introduktionsvideoer, lærervejledninger, SYKL-opgaver, Stilladskort og meget mere er desuden frit tilgængeligt på sykl.kp.dk.
God læselyst!
SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er et bud på specifik undervisning i, hvordan elever kan blive bedre til at hjælpe hinanden og føre faglige samtaler, når de arbejder i makkerpar. Undervisningsformen er indtil videre udviklet til matematik, natur/teknologi og dansk, men vil også kunne bruges i andre fag.
"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv," er et interviewcitat fra en af de mange elever, som har deltaget i SYKL-undervisning. Samtidig er det titlen på denne bog om undersøgende samtaler i makkerpar. Bogen er tiltænkt lærere og lærerstuderende, som vil forny og kvalificere deres elevers makkerarbejde med henblik på at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever får hjælp og kommer til orde. I SYKL er det centralt, at eleverne arbejder med undersøgende opgaver og gør brug af konkreter, der understøtter den faglige dialog. Derudover har SYKL et dannelsesmæssigt sigte, hvor eleverne – med hjælp fra Stilladskort og Tips – øver sig på at hjælpe hinandens læringsprocesser på vej.
I bogens første fire kapitler præsenteres den didaktiske tænkning, der ligger til grund for SYKL, samt nogle af resultaterne af følgeforskningen i SYKL-undervisning på 4. klassetrin. Disse kapitler er skrevet af forskere fra Københavns Professionshøjskole.
De tre øvrige kapitler – som er skrevet af forskere, der har været medlemmer af projektets følgegruppe – perspektiverer til andre forskningsresultater vedrørende elevsamarbejde. Jens Dolin (ph.d. og professor emeritus, Københavns Universitet) argumenterer for betydningen af feedback, når elever arbejder undersøgende. Lena Lindenskov (ph.d. og lektor, Aarhus Universitet) diskuterer den del af PISA-undersøgelserne, der handler om elevers evne til problemløsning i samarbejde. Og Morten Rask Petersen (ph.d. og docent, University College Lillebælt) beskriver, hvordan videokodning bruges i forskningssammenhæng og kan bruges i formativ evaluering.
I bogen er der cases og refleksionsspørgsmål til brug i teamsamarbejde eller undervisning på læreruddannelsen. Introduktionsvideoer, lærervejledninger, SYKL-opgaver, Stilladskort og meget mere er desuden frit tilgængeligt på sykl.kp.dk.
God læselyst!
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | "Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" - Om undersøgende samtaler i makkerpar |
Antal sider | 95 |
Forlag | Københavns Professionshøjskole |
Publikationsdato | 2022 |
ISBN (Trykt) | 978-87-974214-0-6 |
Status | Udgivet - 2022 |