Abstract
’Flere piger i STEM-fag’ er den simple, men besværlige løsning på såvel globale samfundsproblemer som lokale rekrutteringsudfordringer med at tiltrække kandidater til naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser og job. Pigen bliver en ombejlet figur og en del af en bydende nødvendig løsning - og vejen går gennem distribuerede uddannelses- og vejledningstiltag, hvor kommercielle aktører og interesseorganisationer inviteres til at gøre teknologi og naturvidenskab mere spændende for piger. Men hvordan tiltrækkes flere piger til de hårde og våde fag? Hvilke kønnede forventninger og normer præger de initiativer der igangsættes? Hvordan kan pigen få øje på, at hun kan redde verden med STEM, hvem kan få hende til at se det - og hvordan får kønsstereotyper betydning i disse initiativer?
Artiklen undersøger initiativer forbundet til disse spørgsmål baseret på materiale fra en empirisk undersøgelse af offentlige, private og frivillige organisationers distribuerede arbejde med at øge pigers interesse for STEM. Undersøgelsen udgør et kvalitativt studie af STEM-inspirerende aktiviteter og diskurser i Danmark fra 2018-2022 blandt uddannelsespolitiske aktører, formelle uddannelsesinstitutioner og vidt forskellige nye aktører, der entrerer arenaen. Empirien til denne artikel er skabt gennem tre metodiske greb: Deltagerobservationer, interviews og samling af dokumenter.
Analysestrategien er diskursteoretisk og undersøger dels politiske idéer om en naturvidenskabelig teknologisk fremtid, dels konkrete initiativer til at inspirere pigers interesse for STEM. Analysen opridser en dansk uddannelseskultur, der politisk betegnes som særligt god til at stimulere omstillingsparathed, kreativitet og kritisk tænkning hos eleverne, så komplekse globale og lokale samfundsproblemer kan tackles – med hjælp fra en distribueret uddannelsesvejledning, hvor aktører fra alle sektorer bidrager. Artiklen viser også, hvordan pigen som kønnet figur konstrueres diskursivt som både problem og løsning i drømmen om at inspirere flere piger til at interessere sig for STEM. Initiativerne rettet mod piger udvider STEM ud over naturvidenskabelige diskurser og peger på pigens mulighed for at redde verden, og initiativerne skaber modsætningsfyldte spændinger, der (re)producerer kønnede stereotyper af det feminine som lyserødt og omsorgsfuldt, hvilket kan have modsatrettede performative effekter for pigers interesse i STEM.
Artiklen undersøger initiativer forbundet til disse spørgsmål baseret på materiale fra en empirisk undersøgelse af offentlige, private og frivillige organisationers distribuerede arbejde med at øge pigers interesse for STEM. Undersøgelsen udgør et kvalitativt studie af STEM-inspirerende aktiviteter og diskurser i Danmark fra 2018-2022 blandt uddannelsespolitiske aktører, formelle uddannelsesinstitutioner og vidt forskellige nye aktører, der entrerer arenaen. Empirien til denne artikel er skabt gennem tre metodiske greb: Deltagerobservationer, interviews og samling af dokumenter.
Analysestrategien er diskursteoretisk og undersøger dels politiske idéer om en naturvidenskabelig teknologisk fremtid, dels konkrete initiativer til at inspirere pigers interesse for STEM. Analysen opridser en dansk uddannelseskultur, der politisk betegnes som særligt god til at stimulere omstillingsparathed, kreativitet og kritisk tænkning hos eleverne, så komplekse globale og lokale samfundsproblemer kan tackles – med hjælp fra en distribueret uddannelsesvejledning, hvor aktører fra alle sektorer bidrager. Artiklen viser også, hvordan pigen som kønnet figur konstrueres diskursivt som både problem og løsning i drømmen om at inspirere flere piger til at interessere sig for STEM. Initiativerne rettet mod piger udvider STEM ud over naturvidenskabelige diskurser og peger på pigens mulighed for at redde verden, og initiativerne skaber modsætningsfyldte spændinger, der (re)producerer kønnede stereotyper af det feminine som lyserødt og omsorgsfuldt, hvilket kan have modsatrettede performative effekter for pigers interesse i STEM.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | LEDERLIV – inspiration til livet som leder |
Vol/bind | 6 |
Sider (fra-til) | 1-38 |
Antal sider | 38 |
ISSN | 2446-0532 |
Status | Udgivet - 4 mar. 2024 |