Når matematikvanskeligheder bliver usynlige for lærerne: om klasseledelse og elevdeltagelse i inkluderende undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Relationerne mellem inkludering, elever i matematikvanskeligheder og klasseledelse undersøges gennem et casestudie af fire matematikklasser (1.-3. klasse). Studiet synliggør at matematiklærerne praktiserer dimensioner af inkluderende klasseledelsesstrategier der er videnskabeligt anerkendte som succesfulde. Samtidig praktiserer elever i matematikvanskeligheder en norm om at være aktivt involveret i opgaven. De gør det der forventes af en “god” elev, ved at anvende deltagelsesstrategier, såsom at udføre ting de er gode til, og imitere de andre elever. Deltagelsesstrategierne resulterer i at matematikvanskelighederne kan blive usynlige for matematiklærerne. Med udgangspunkt i at fejl kan være vigtige læringsfremmere, inviterer artiklen til at der udvikles et nyt klasseledelsesbegreb: benspændsledelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMona
Udgave nummer3
Sider (fra-til)41-53
Antal sider13
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater