Når SYKL virker engagerende - set fra et elevperspektiv

Hilde Ulvseth, Neriman Tiftikci

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I dette kapitel undersøges, hvad der kan bidrage til elevernes læring. Vi har dels set nærmere på internationale forskningsresultater, dels analyseret elevinterview med henblik på at kortlægge de aspekter af SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL), der henholdsvis fremmer og hæmmer elevernes engagement og deltagelse. Resultaterne peger på, at elevernes engagement påvirkes positivt gennem SYKL. Den positive indflydelse kan forklares med faktorer som et trygt læringsmiljø, let tilgængelig hjælp og elevernes oplevelse af at være læringsressource for hinanden. Der er imidlertid opmærksomhedspunkter at tage højde for i SYKL-samarbejdet. Det drejer sig blandt andet om lærerens makkersammensætning samt opmærksomhed på, at eleverne bør bruge konkreter, når de arbejder med SYKL-opgaver.
OriginalsprogDansk
Titel"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar
RedaktørerMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
Antal sider10
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Publikationsdato1 nov. 2022
Sider51-60
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788797421406
StatusUdgivet - 1 nov. 2022

Emneord

  • læring
  • Engagement
  • Elevsamarbejde
  • Matematik
  • Natur/teknologi

Citationsformater