Abstract
I dette kapitel undersøges, hvad der kan bidrage til elevernes læring. Vi har dels set nærmere på internationale forskningsresultater, dels analyseret elevinterview med henblik på at kortlægge de aspekter af SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL), der henholdsvis fremmer og hæmmer elevernes engagement og deltagelse. Resultaterne peger på, at elevernes engagement påvirkes positivt gennem SYKL. Den positive indflydelse kan forklares med faktorer som et trygt læringsmiljø, let tilgængelig hjælp og elevernes oplevelse af at være læringsressource for hinanden. Der er imidlertid opmærksomhedspunkter at tage højde for i SYKL-samarbejdet. Det drejer sig blandt andet om lærerens makkersammensætning samt opmærksomhed på, at eleverne bør bruge konkreter, når de arbejder med SYKL-opgaver.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | "Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar |
Redaktører | Maria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen |
Antal sider | 10 |
Forlag | Københavns Professionshøjskole |
Publikationsdato | 1 nov. 2022 |
Sider | 51-60 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788797421406 |
Status | Udgivet - 1 nov. 2022 |
Emneord
- læring
- Engagement
- Elevsamarbejde
- Matematik
- Natur/teknologi