Abstract
Gode daginstitutioner gør en positiv forskel for børn både på kort og lang sigt. Med dagtilbudsloven fra 2018 er der kommet endnu mere fokus på at udvikle og sikre en høj pædagogisk kvalitet gennem en evaluerende pædagogisk praksis, og det er blevet et krav, at alle institutioner skal have en evalueringskultur.
Men hvad forstår vi egentlig ved ’pædagogisk kvalitet’? Hvordan udveksles viden om kvalitet? Og hvordan sty-res arbejdet med kvalitet? Det er de centrale spørgsmål i forskningsprojektet ’Dialoger om kvalitet’, hvor forskere fra Københavns Professionshøjskole har interviewet centrale aktører i forvaltninger og daginstitutioner i to kommuner og analyseret policy-dokumenter.
Hæftet præsenterer projektets vigtigste fund og dermed ny viden om de processer og logikker, der er på spil i samarbejdet om kvalitetsudvikling på tværs af forvaltning, daginstitutioner og politisk niveau.
En vigtig pointe er, at hvis vi skal lykkes med kvalitets-arbejdet, så skal vi sætte os ind i hinandens perspektiver på kvalitet. Det kræver dialog og nysgerrighed. Det er håbet, at de udfordringer og muligheder, forskningen peger på, kan bidrage med inspiration til udvikling af samarbejdet om kvalitet i kommuner og daginstitutioner.
Men hvad forstår vi egentlig ved ’pædagogisk kvalitet’? Hvordan udveksles viden om kvalitet? Og hvordan sty-res arbejdet med kvalitet? Det er de centrale spørgsmål i forskningsprojektet ’Dialoger om kvalitet’, hvor forskere fra Københavns Professionshøjskole har interviewet centrale aktører i forvaltninger og daginstitutioner i to kommuner og analyseret policy-dokumenter.
Hæftet præsenterer projektets vigtigste fund og dermed ny viden om de processer og logikker, der er på spil i samarbejdet om kvalitetsudvikling på tværs af forvaltning, daginstitutioner og politisk niveau.
En vigtig pointe er, at hvis vi skal lykkes med kvalitets-arbejdet, så skal vi sætte os ind i hinandens perspektiver på kvalitet. Det kræver dialog og nysgerrighed. Det er håbet, at de udfordringer og muligheder, forskningen peger på, kan bidrage med inspiration til udvikling af samarbejdet om kvalitet i kommuner og daginstitutioner.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | BUPL |
Antal sider | 20 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7738-253-6 |
Status | Udgivet - 15 jan. 2020 |
Emneord
- Børn og unge