Når vi taler om kvalitet: Inspiration til arbejdet med evalueringskultur på daginstitutionsområdet

No Emil Sjöberg Kampmann, Rikke Wettendorf (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

    Abstract

    Gode daginstitutioner gør en positiv forskel for børn både på kort og lang sigt. Med dagtilbudsloven fra 2018 er der kommet endnu mere fokus på at udvikle og sikre en høj pædagogisk kvalitet gennem en evaluerende pædagogisk praksis, og det er blevet et krav, at alle institutioner skal have en evalueringskultur.
    Men hvad forstår vi egentlig ved ’pædagogisk kvalitet’? Hvordan udveksles viden om kvalitet? Og hvordan sty-res arbejdet med kvalitet? Det er de centrale spørgsmål i forskningsprojektet ’Dialoger om kvalitet’, hvor forskere fra Københavns Professionshøjskole har interviewet centrale aktører i forvaltninger og daginstitutioner i to kommuner og analyseret policy-dokumenter.
    Hæftet præsenterer projektets vigtigste fund og dermed ny viden om de processer og logikker, der er på spil i samarbejdet om kvalitetsudvikling på tværs af forvaltning, daginstitutioner og politisk niveau.
    En vigtig pointe er, at hvis vi skal lykkes med kvalitets-arbejdet, så skal vi sætte os ind i hinandens perspektiver på kvalitet. Det kræver dialog og nysgerrighed. Det er håbet, at de udfordringer og muligheder, forskningen peger på, kan bidrage med inspiration til udvikling af samarbejdet om kvalitet i kommuner og daginstitutioner.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagBUPL
    Antal sider20
    ISBN (Elektronisk)978-87-7738-253-6
    StatusUdgivet - 15 jan. 2020

    Emneord

    • Børn og unge

    Citationsformater