”Nårhh, skal jeg bare give liv till matematikbogen?”: – erfaringer fra Active School, et implementeringsprojekt.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

    Abstract

    Forskning i skolebaserede bevægelsesindsatser har i de seneste år sat lys på måden interventioner udvikles

    og implementeres. Det er foreslået, at interventioner skal udvikles tættere på dem det handler om, og vi skal

    bevæge os væk fra den klassiske tænkning om, at vi kan komme som forskere udefra og implementere efter

    en protokol i skolen. Flere forskningsfelter kan med fordel arbejde sammen, for at udbygge viden om,

    hvordan vi kan tilpasse forskningsprojekter til skolekonteksten.

    Projektet Active Schools overordnede formål er at undersøge bevægelses effekt på skolepræstation,

    kognition, trivsel og motivation, samt undersøge hvordan, bevægelse kan implementeres enten i dansk og

    matematik eller som et ekstra dagligt indslag af fysisk aktivitet. Der er anvendt en designbaseret

    forskningsproces som metode til at udvikle to bevægelsesinterventioner, der er fleksible og hensigtsmæssige

    i forhold til den skolekontekst, de skal fungere i. Som en del af forskningsprojektet uddannes lærere og

    pædagoger, ikke blot til at udføre interventionen i forskningsprojektets løbetid, men de tilegner sig

    kompetencer til at integrere bevægelse på en, for dem, meningsfuld måde i deres praksis generelt.

    Løftearme i designprocessen har været lærerne selv, undervisere fra Københavns Professionshøjskole,

    forskere samt evidensbaseret viden og praksis erfaring på området. Der er anvendt en designfase, en

    pilotfase og en justeringsfase. I pilot- og justeringsfasen indgik interviews og dialog med lærere,

    observationer af undervisning, kurser, go along sessions og opfølgningssamtaler på tværs af forskere,

    undervisere og lærere. Vi vil fremlægge, hvordan denne transdisciplinære forskningstilgang har fungeret.

    Både i forhold til udfordringer og potentialer og pilotstudiets endelige resultat – de færdige interventioner,

    der i 2023-2025 implementeres og undersøges i et større studie på 30 skoler.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato9 nov. 2023
    StatusUdgivet - 9 nov. 2023
    BegivenhedBridging 2023 : Hvad er meningen? Leg, glæde og dannelse i bevægelse - Vejen, Danmark
    Varighed: 9 nov. 20239 nov. 2023
    https://bridging.nu/bridging-2023/

    Konference

    KonferenceBridging 2023
    Land/OmrådeDanmark
    ByVejen
    Periode09/11/2309/11/23
    Internetadresse

    Citationsformater