Abstract
Med udgangspunkt i lovgivning om institutioner til børn i førskolealderen og i børne- og ungepædagogernes fagforeningstidsskrift i perioden fra 1945 til 2015 vises det i denne artikel, hvordan daginstitutionen på forskellige måder til forskellige tider er blevet sat frem som noget særligt dansk. Det ses, at det nationalkulturelle dannelsesideal, der kan spores i lovgivningen de seneste årtier, har været synligt i den faglige debat om daginstitutionen i pædagogernes fagforeningstidsskrift igennem hele perioden. Dette dannelsesideal ændrer dog fokus over tid, idet samtiden fortolkes i lyset af forskellige forståelser af fortiden og igennem skiftende forventninger til fremtiden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelseshistorie |
Vol/bind | 57 |
Sider (fra-til) | 141-157 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0900-226X |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- daginstitutioner