Normkritik og normkaos i fritids- og ungdomspædagogisk praksis

Rasmus Præstmann Hansen, Maj Borggaard Hansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel sættes der spot på fritids- og ungdomspædagogers såvel som børn og unges positioner og positioneringer og på, hvilke mulighedsbetingelser der er for at arbejde fokuseret med normkritik i en normkaotisk fritids- og ungdomspædagogisk praksis. Et arbejde hvor pædagoger aktivt kan udfordre og udvide normer, herunder forskellige maskulinitets- og femininitetsnormer blandt børn og unge. Vi vil synliggøre og inspirere til et kritisk køns- og intersektionalitetsperspektiv på, hvordan man kan arbejde med udfordringer og potentialer i forhold til normer og kategorier blandt børn og unge samt mellem pædagoger og børn og unge. Hensigten er at belyse dominerende og regulerende normer og kategorier, som bidrager til ekskluderende praksisser og begrænsninger af børn og unges deltagelsesmuligheder i fritids- og ungdomspædagogisk praksis.
OriginalsprogDansk
TitelNormkritik i pædagogisk praksis
RedaktørerKaren Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob Graack
Antal sider22
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojun. 2022
Sider207-228
Kapitel10
ISBN (Trykt)9788702319217
StatusUdgivet - jun. 2022

Emneord

  • køn/kønsforskelle
  • ungdomskultur
  • identitet
  • pædagoguddannelsen
  • pædagogisk praksis

Citationsformater