Abstract
I dette kapitel sættes der spot på fritids- og ungdomspædagogers såvel som børn og unges positioner og positioneringer og på, hvilke mulighedsbetingelser der er for at arbejde fokuseret med normkritik i en normkaotisk fritids- og ungdomspædagogisk praksis. Et arbejde hvor pædagoger aktivt kan udfordre og udvide normer, herunder forskellige maskulinitets- og femininitetsnormer blandt børn og unge. Vi vil synliggøre og inspirere til et kritisk køns- og intersektionalitetsperspektiv på, hvordan man kan arbejde med udfordringer og potentialer i forhold til normer og kategorier blandt børn og unge samt mellem pædagoger og børn og unge. Hensigten er at belyse dominerende og regulerende normer og kategorier, som bidrager til ekskluderende praksisser og begrænsninger af børn og unges deltagelsesmuligheder i fritids- og ungdomspædagogisk praksis.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Normkritik i pædagogisk praksis |
| Redaktører | Karen Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob Graack |
| Antal sider | 22 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Hans Reitzels Forlag |
| Publikationsdato | jun. 2022 |
| Sider | 207-228 |
| Kapitel | 10 |
| ISBN (Trykt) | 9788702319217 |
| Status | Udgivet - jun. 2022 |
Emneord
- køn/kønsforskelle
- ungdomskultur
- identitet
- pædagoguddannelsen
- pædagogisk praksis