”Okay, det er faktisk en meget sjov opgave!”: Sociofaglig deltagelse i Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL) i dansk

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Makkerarbejde er udbredt i grundskolen, men ofte er det form uden fagdidaktisk bund, og ofte er det diffust, hvordan eleverne skal samarbejde. Systematiseret Klassekammerathjælp (SYKL) støtter elevernes såvel sociale som faglige deltagelse. I SYKL arbejder eleverne sammen om faglige opgaver i makkerpar, hvor den ene er hjælper, den anden hjulpen, hvorefter rollerne byttes rundt. Dialogen struktureres vha. stilladskort og faglige tips. Denne artikel omhandler SYKL i dansk i 4. klasse (10-11 år). Vi undersøger, hvad der kendetegner elevernes sociofaglige deltagelse i SYKL og opgavens betydning i relation hertil. På baggrund af videoobservation og multimodal interaktionsanalyse finder vi, at elevernes sociofaglige deltagelse fremmes, hvis SYKL-opgaven er undersøgende, udfordrende, indeholder både lukkede og åbne elementer samt lægger op til, at eleverne skal gøre noget konkret ud over at samtale. Afslutningsvis diskuterer vi, hvordan pararbejdet også må ses i lyset af andre forhold som fx de sociofaglige dynamikker i elevfællesskabet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og -profession
Vol/bind10
Udgave nummer1
Sider (fra-til)11
Antal sider38
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 4 mar. 2025

Citationsformater