Abstract
Med udgangspunkt i et antropologisk feltarbejde blandt udsatte unge på tekniske erhvervsuddannelser diskuterer denne artikel manglende eller flygtige sociale fællesskaber som mulige årsager til frafald. Konkret følger artiklen grupper af unge på grundforløbet til henholdsvis automekaniker og gastronomi, og laver i en analyse af sociale fællesskaber på skolen tre tematiske nedslag på betydningerne af henholdsvis; midlertidighed, røg og humor. Artiklen foreslår, at der i forhold til fastholdelse og frafald på erhvervsuddannelserne kommer mere fokus på betydningen af at tilbyde forskellige grupper af unge rum for sociale fællesskaber i EUD.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2016 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 40-50 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - dec. 2016 |
Emneord
- udsatte unge
- ungdomskultur
- erhvervsuddannelser
- fællesskab