Omsorg og risikovurderinger i daginstitutionen: - når forældres omsorg tolkes som uvilje til samarbejde.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

På baggrund af et praksisforskningsprojekt i tre vuggestuer undersøger vi i denne artikel, hvordan politiske dagsordner om opsporing og tidlig indsats påvirker forældresamarbejdet i forbindelse med børns opstart i vuggestuen. Pædagogers vurderinger af forældres omsorg synes at basere sig på forståelser af børn som sårbare, og børn som nogle, der har behov for målrettet stimulering af voksne for at kunne udvikle sig hensigtsmæssigt. Det medfører, at forældre ikke alene vurderes i henhold til deres funktion som primære omsorgspersoner, men også som ”risikomanagere” i deres børns liv. På denne baggrund analyserer artiklen, hvordan fokus flyttes fra små børns deltagelse i vuggestuens hverdagsliv til vurderinger af forældrenes omsorgshandlinger. Det betyder, at et ligeværdigt samarbejde vanskeliggøres og etablering af en sammenhængende omsorgskæde for barnet, på tværs af hjem og daginstitution, får svære betingelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind44
Udgave nummer1
Sider (fra-til)50-66
Antal sider17
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2 okt. 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • omsorg
  • tidlig opsporing
  • forældresamarbejde
  • forældreskab
  • pædagogisk arbejde

Citationsformater