Operationelle læringsmål: Revision med studenterinddragelse

Marianne Ellegaard, Henriette Lorenzen, Jesper Glarborg Bahrenscheer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Vi præsenterer et udviklingsprojekt, hvor underviserne på Bioanalytikeruddannelsen på Københavns Professionshøjskole har lavet en fælles revision af alle uddannelsens læringsmål. Formålet var at fremme de studerendes forståelse af målene og dermed understøtte aktivt brug, hvorfor revisionsarbejdet bl.a. bygger på input fra de studerende i form af en survey inden arbejdet blev igangsat samt feedback på pilotudgaver af de reviderede målformuleringer. Udviklingsarbejdet blev udført i et samarbejde mellem alle undervisere i arbejdsgrupper for hvert semester og med peer feedback mellem semestrene på udkast til målbeskrivelser. Resultatet var:

Færre læringsmål med tydelig adskillelse mellem mål og indhold
Et standardiseret format via fælles skabelon for målbeskrivelser for alle semestre
Tydeligere og for de studerende mere forståelige formuleringer: Mere brugervenligt og ensartet sprog mellem semestre
Et kort og præcist format, der fokuserer på, hvad de studerende skal kunne med kursets/semestrets faglige indhold
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind19
Udgave nummer36
Sider (fra-til)107-119
Antal sider13
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 23 maj 2024

Emneord

  • bioanalytikeruddannelsen
  • Målbeskrivelser
  • uddannelse
  • Læringsmål
  • Studenterinddragelse
  • Peer feedback

Citationsformater