Pædagog i en styringstid: giver det overhovedet mening

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

1889 Downloads (Pure)

Abstract

Med oplægget vil jeg adressere den manglende fastholdelse af fagprofessionelle som et spørgsmål om vanskeligheder ved at danne mening i arbejdslivet. Det vil sige forsøge at forstå de fagprofessionelles egne italesættelser, angående hvornår deres arbejdsliv giver mening – og hvornår det ikke gør. Det vil jeg gøre ved at trække på en empirisk undersøgelse af pædagogers meningsdannelser i daginstitutioner præget af en øget ekstern regulering (Aabro 2017; 2019). Især ser jeg på, hvordan pædagoger forholder sig til det jeg samlet betegner som koncepter, hvilket vil sige en række manualbaserede programmer, typisk initieret af kommunale forvaltninger, til på forskellige måde at hæve kvaliteten af – eller øge effekten af – børns ophold i dagtilbud. I forlængelse heraf, diskuteres det om de forhold der peger på meningsdannelse i pædagogernes arbejdsliv, også vil kunne være relevante i forhold til pædagoguddannelsen, som på lignende vis har undergået en udvikling præget af både nedskæringer og tiltagende ekstern regulering.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 maj 2022
StatusUdgivet - 23 maj 2022
BegivenhedSeminar om rekruttering og fastholdelse af velfærdsprofessionelle - Københavns Professionshøjskole, København, Danmark
Varighed: 23 maj 202223 maj 2022

Seminar

SeminarSeminar om rekruttering og fastholdelse af velfærdsprofessionelle
LokationKøbenhavns Professionshøjskole
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode23/05/2223/05/22

Citationsformater