Abstract
Med oplægget vil jeg adressere den manglende fastholdelse af fagprofessionelle som et spørgsmål om vanskeligheder ved at danne mening i arbejdslivet. Det vil sige forsøge at forstå de fagprofessionelles egne italesættelser, angående hvornår deres arbejdsliv giver mening – og hvornår det ikke gør. Det vil jeg gøre ved at trække på en empirisk undersøgelse af pædagogers meningsdannelser i daginstitutioner præget af en øget ekstern regulering (Aabro 2017; 2019). Især ser jeg på, hvordan pædagoger forholder sig til det jeg samlet betegner som koncepter, hvilket vil sige en række manualbaserede programmer, typisk initieret af kommunale forvaltninger, til på forskellige måde at hæve kvaliteten af – eller øge effekten af – børns ophold i dagtilbud. I forlængelse heraf, diskuteres det om de forhold der peger på meningsdannelse i pædagogernes arbejdsliv, også vil kunne være relevante i forhold til pædagoguddannelsen, som på lignende vis har undergået en udvikling præget af både nedskæringer og tiltagende ekstern regulering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 23 maj 2022 |
Status | Udgivet - 23 maj 2022 |
Begivenhed | Seminar om rekruttering og fastholdelse af velfærdsprofessionelle - Københavns Professionshøjskole, København, Danmark Varighed: 23 maj 2022 → 23 maj 2022 |
Seminar
Seminar | Seminar om rekruttering og fastholdelse af velfærdsprofessionelle |
---|---|
Lokation | Københavns Professionshøjskole |
Land/Område | Danmark |
By | København |
Periode | 23/05/22 → 23/05/22 |