Abstract
Denne artikel handler om, hvordan pædagogers faglighed forstås, udfoldes
og formidles i et udvalgt udsnit af dansk forskning. Med afsæt i et nyligt
afsluttet forskningsreview, hvor vi har analyseret 26 forskningsartikler,
præsenteres et analytisk indblik i den spændvidde, de kendetegn og den
prægnans, som kan siges at kendetegne pædagogers faglighed. Som det vil
fremgå, er der især to hovedtendenser. For det første beskriver forskningen
pædagogers faglighed som noget, der udøves i et spændingsforhold til og
under indflydelse af forandrede betingelser og relationer i velfærdsstaten.
For det andet beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der
orienterer sig mod det, der anses som ønskværdigt for det enkelte menneske
og for samfundets fællesskaber, det vil sige mod specifikke værdier.
Samlet tegner der sig en forskningsfortælling om pædagogers faglighed,
som handler om at kunne balancere og vurdere pædagogiske værdier i
komplekse situationer, med mange samtidige hensyn. Artiklen sluttes med
overvejelser over, hvad forskningen - og dermed også vores review - ikke
forholder sig til i relation til pædagogers faglighed.
og formidles i et udvalgt udsnit af dansk forskning. Med afsæt i et nyligt
afsluttet forskningsreview, hvor vi har analyseret 26 forskningsartikler,
præsenteres et analytisk indblik i den spændvidde, de kendetegn og den
prægnans, som kan siges at kendetegne pædagogers faglighed. Som det vil
fremgå, er der især to hovedtendenser. For det første beskriver forskningen
pædagogers faglighed som noget, der udøves i et spændingsforhold til og
under indflydelse af forandrede betingelser og relationer i velfærdsstaten.
For det andet beskriver forskningen pædagogers faglighed som noget, der
orienterer sig mod det, der anses som ønskværdigt for det enkelte menneske
og for samfundets fællesskaber, det vil sige mod specifikke værdier.
Samlet tegner der sig en forskningsfortælling om pædagogers faglighed,
som handler om at kunne balancere og vurdere pædagogiske værdier i
komplekse situationer, med mange samtidige hensyn. Artiklen sluttes med
overvejelser over, hvad forskningen - og dermed også vores review - ikke
forholder sig til i relation til pædagogers faglighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 158-174 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 15 mar. 2021 |