Pædagogik & Forskningsmetoder. Redaktionelt forord

Anne Mia Steno, Helene Falkenberg, Lene Skytthe Kaarsberg Schmidt, Ane Bjerre Odgaard, David Thore Gravesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftForord

Abstract

Forskningsmetoder former forskellige spor, nysgerrigheder, blikke og opmærksomheder. Metoder udgør i den forstand en række veje til at få viden om og i verden. De metodiske skridt, som vi tager, kommer til at rammesætte hvilken viden vi kan få – og ikke få. Derfor er forskningsmetoder heller ikke neutrale; de er medkonstituerende for begribelsen af, og indgribelsen i, det genstandsfelt og de aktører, som vidensproduktionen handler om. Valget af forskningsmetoder bliver dermed også altid et etisk anliggende og et spørgsmål om repræsentation og kontekst. For hvem inviteres ind i den pædagogiske forskning, og hvem udgrænses? Og forstås disse deltagere som informanter eller som aktører, der også har deres egen agens?
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind7
Udgave nummer2
Sider (fra-til)1-3
Antal sider3
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater