Abstract
Modtagelsen af flygtningefamilier i daginstitutioner relaterer sig til forhold,
som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,
der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses som
stærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker at
involvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommen
syrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor med
etnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserende
og ekskluderende.
som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,
der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses som
stærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker at
involvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommen
syrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor med
etnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserende
og ekskluderende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Flygtningebørn i danske daginstitutioner: Pædagogiske dilemmaer og balancegange |
Redaktører | Nanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 83-93 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-755-0 |
Status | Udgivet - 2020 |