Pædagogik i skyggen af corona: En kulturanalytisk undersøgelse af pædagogisk arbejde efter genåbningen af daginstitutionerne

Sine Penthin Grumløse, Anja Marschall, Karen Prins

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel beskæftiger vi os med, hvordan Sundhedsstyrelsens smitteforebyggende retningslinjer fik betydning for hverdagen i landets vuggestuer og børnehaver. Artiklen trækker på empiri fra forskningsprojektet Pædagogisk arbejde i skyggen af Corona, hvor vi gennem virtuelle fokusgruppeinterviews har interviewet pædagoger og medhjælpere i syv daginstitutioner i juni 2020 og igen et halvt år senere.

Vi undersøger, hvilke forandringer, muligheder og udfordringer det pædagogiske personale erfarede, og hvilken betydning restriktionerne fik for hverdagen i institutionen og for det pædagogiske arbejde. Vi viser, hvordan særligt sociale retningslinjer og ny materialitet blev talt frem som betydningsfulde, og hvordan genåbningen udpeger væsentlige værdier i det pædagogiske arbejde, når vante praksisser, strukturer og rutiner skal gentænkes. Dette åbner ligeledes for pædagogiske grundlagsdiskussioner om centrale værdier i pædagogikken herunder betydninger af nærvær, tid og omsorg, forældresamarbejde og børns muligheder for medbestemmelse
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2021
Udgave nummer2
Sider (fra-til)52-66
Antal sider15
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 28 jun. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • pædagogisk arbejde
  • corona
  • hverdagsliv
  • kulturanalyse

Citationsformater