Abstract
I denne artikel beskæftiger vi os med, hvordan Sundhedsstyrelsens smitteforebyggende retningslinjer fik betydning for hverdagen i landets vuggestuer og børnehaver. Artiklen trækker på empiri fra forskningsprojektet Pædagogisk arbejde i skyggen af Corona, hvor vi gennem virtuelle fokusgruppeinterviews har interviewet pædagoger og medhjælpere i syv daginstitutioner i juni 2020 og igen et halvt år senere.
Vi undersøger, hvilke forandringer, muligheder og udfordringer det pædagogiske personale erfarede, og hvilken betydning restriktionerne fik for hverdagen i institutionen og for det pædagogiske arbejde. Vi viser, hvordan særligt sociale retningslinjer og ny materialitet blev talt frem som betydningsfulde, og hvordan genåbningen udpeger væsentlige værdier i det pædagogiske arbejde, når vante praksisser, strukturer og rutiner skal gentænkes. Dette åbner ligeledes for pædagogiske grundlagsdiskussioner om centrale værdier i pædagogikken herunder betydninger af nærvær, tid og omsorg, forældresamarbejde og børns muligheder for medbestemmelse
Vi undersøger, hvilke forandringer, muligheder og udfordringer det pædagogiske personale erfarede, og hvilken betydning restriktionerne fik for hverdagen i institutionen og for det pædagogiske arbejde. Vi viser, hvordan særligt sociale retningslinjer og ny materialitet blev talt frem som betydningsfulde, og hvordan genåbningen udpeger væsentlige værdier i det pædagogiske arbejde, når vante praksisser, strukturer og rutiner skal gentænkes. Dette åbner ligeledes for pædagogiske grundlagsdiskussioner om centrale værdier i pædagogikken herunder betydninger af nærvær, tid og omsorg, forældresamarbejde og børns muligheder for medbestemmelse
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 52-66 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 28 jun. 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- pædagogisk arbejde
- corona
- hverdagsliv
- kulturanalyse