Abstract
Artiklens ærinde er at sætte fokus på, hvordan pædagoger på det social-og specialpædagogiske område skal navigere mellem forskellige vidensformer, der kæmper mod hinanden ud fra markedsstyrede logikker. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt omhandlende pædagogisk faglighed på tværs af social-og specialpædagogiske tilbud vil artiklen fremhæve to gennemgående vidensformer, som pædagogerne betjener sig af i deres arbejde; nemlig en form for ekspertviden der baserer sig på eksternt defineret videnskabelig viden og metoder overfor en relationsviden, som omhandler internt udviklet viden på basis af et personligt kendskab til de pågældende børn og borgere. Med afsæt i disse fund fra forskningsprojektet og med hjælp fra bl.a. Karl Marx, Hartmut Rosa og Zygmunt Bauman og deres kritiske teser om kapitalisme, acceleration og det senmoderne samfund vil artiklen frembringe eksempler på, hvordan markedsorienteringen sætter det klassiske socialpædagogiske arbejdes dannelses- og myndiggørende ambitioner under pres, samt hvordan pædagogers faglighed underordnes de markedsstyrede betingelser og synliggør behovet for fællesfaglige mødesteder for at udvikle og styrke fagligheden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 4 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2022 |
Udgave nummer | 4 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - dec. 2022 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Pædagogisk faglighed, markedsgørelse, vidensformer, dialogværksted, relationsviden, ekspertviden