Abstract
Denne artikel præsenterer og diskuterer forskellige forandringsambitioner, som er på spil i og omkring forandringsorienteret forskning i det pædagogiske felt. På baggrund af en kritik af dominerende forandringstænkninger for at resultere i autoritære og tekniske perspektiver, som udgrænser de politiske og normative dimensioner af pædagogik, argumenterer artiklen for vigtigheden af at arbejde med demokratisering som en central forandringsambition. Artiklen viser, at dette har betydning for forståelsen af såvel pædagogisk arbejde som af forandringsprocessernes resultater. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt, der illustrerer disse forandringsambitioner, nemlig et kritisk-utopisk aktionsforskningsprojekt, hvor medarbejdere i daginstitutioner udforskede og udviklede pædagogisk trivselsarbejde fra neden, diskuteres, hvad disse ambitioner kan betyde i praksis. Artiklen argumenterer for et særligt faglighedsbegreb som en måde at sammenfatte de forandringsprocesser på, som sådanne forskningsprojekter kan understøtte.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | Forskning & Forandring |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-29 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- aktionsforskning
- Læring, pædagogik og undervisning
- daginstitutioner
- pædagogisk arbejde
- demokrati
- myndiggørelse
- empowerment
- faglighed