Pædagogiske bestræbelser og ambivalenser i overgangen mellem børnehave og skole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Med afsæt i empiri produceret i forbindelse med forskningsprojektet ’Læring for Alle’, UCC1 (Christensen & Kornerup, 2014 & 2015, Kornerup, 2016) undersøges det, hvordan pædagoger i børnehaver og børnehaveklasser oplever arbejdet med at understøtte børns overgang til skolen, hvilke pædagogiske bestræbelser, der arbejdes ud fra og hvilke udfordringer de professionelle oplever i forbindelse med dette arbejde. Artiklen viser, at pædagoger i såvel børnehaver som i børnehaveklasser oplever sig splittet mellem forskellige pædagogiske og politiske dagsordner og ambitioner. Disse udfordrer til tider det pædagogiske arbejde på måder, som kan skabe ambivalens hos pædagogerne og til tider medfører en pædagogisk praksis, som virker modsat de pædagogiske bestræbelser om at understøtte børns læring, trivsel og nysgerrighed i overgangen mellem dagtilbud og skole.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)40-53
Antal sider14
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 1 sep. 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater