Abstract
Med afsæt i empiri produceret i forbindelse med forskningsprojektet ’Læring for Alle’, UCC1 (Christensen & Kornerup, 2014 & 2015, Kornerup, 2016) undersøges det, hvordan pædagoger i børnehaver og børnehaveklasser oplever arbejdet med at understøtte børns overgang til skolen, hvilke pædagogiske bestræbelser, der arbejdes ud fra og hvilke udfordringer de professionelle oplever i forbindelse med dette arbejde. Artiklen viser, at pædagoger i såvel børnehaver som i børnehaveklasser oplever sig splittet mellem forskellige pædagogiske og politiske dagsordner og ambitioner. Disse udfordrer til tider det pædagogiske arbejde på måder, som kan skabe ambivalens hos pædagogerne og til tider medfører en pædagogisk praksis, som virker modsat de pædagogiske bestræbelser om at understøtte børns læring, trivsel og nysgerrighed i overgangen mellem dagtilbud og skole.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 1 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 40-53 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- Læring, pædagogik og undervisning