Pædagogiske Eksperimenter: Hvordan kan lyde i naturen skærpe børns selvværd og naturforståelse?

Mia Husted (Udvikler), Katrine Dahl Madsen (Udvikler), Birgitte Virenfeldt Damgaard (Udvikler), Michael Wahl Andersen (Udvikler), Nanna Jordt Jørgensen (Udvikler), Tejs Møller (Udvikler), Pernille Dehn (Udvikler)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionPodcast, musik- og lydproduktionFormidling

Abstract

I Mikkelborg Udflytterbørnehave har pædagogerne Mie og Editha sat gang i et eksperiment, der undersøger, hvordan skovens lyde kan påvirke børns opmærksomhed, ro og selvforståelse.
Børnene blev lydforskere for en dag – og i stedet for at lege, som de plejer, skulle de stoppe op og lytte. Hvordan lyder det, når vinden danser gennem grenene? Hvad sker der, når vi giver os tid til virkelig at høre efter?
Forsker Katrine Dahl Madsen deler sin viden om, hvordan lydopmærksomhed ikke kun skaber en stærkere forbindelse til naturen, men også kan gøre børn mere trygge i sig selv. For når børn får øje – eller rettere øre – på lydene omkring sig, opdager de også, at de selv er en del af noget større.
Lyt med og bliv klogere på, hvordan naturens lyde kan skabe ro, nærvær og styrket selvværd hos børn.

Medvirkende: Katrine Dahl Madsen, Mie Olsen, Editha Bergmann
Vært og redaktør: Mille Sjøgren
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 maj 2025
UdgivelsesstedNavada.dk
PublikationsmedierOnline
StatusUdgivet - 1 maj 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • science pædagogik
  • Natur og bæredygtighed
  • Matematik

Citationsformater