Pædagogiske Eksperimenter: Hvordan skaber vi omsorg for naturen i pædagogisk praksis?

Mia Husted (Udvikler), Katrine Dahl Madsen (Udvikler), Birgitte Virenfeldt Damgaard (Udvikler), Michael Wahl Andersen (Udvikler), Nanna Jordt Jørgensen (Udvikler), Tejs Møller (Udvikler), Pernille Dehn (Udvikler)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionPodcast, musik- og lydproduktionFormidling

Abstract

I Den Grønne Kastanje på Østerbro har pædagogerne sammen med otte børnehavebørn udforsket et vigtigt spørgsmål: Hvordan lærer børn egentlig at passe på naturen?
Hvad gør man, når børn vil klatre i træer? Er det en naturlig del af legen, eller risikerer vi at skade naturen? Denne undren blev afsæt for et eksperiment, hvor pædagogerne undersøgte, hvordan man kan balancere børns lyst til at udforske med en dybere forståelse for naturens sårbarhed.
I afsnittet møder vi også Liselotte, der står midt i et pædagogisk paradoks: Skal vi tage naturen med hjem for at lære af den tæt på – eller lade den være og studere den på afstand?
Det viser sig, at børnene selv har overraskende refleksioner om emnet, som udfordrer vores traditionelle måder at tænke pædagogik og natursyn på.
Lyt med og få inspiration til, hvordan vi kan skabe større respekt og omsorg for naturen – uden at bremse børns nysgerrighed og leg.

Medvirkende: Tejs Møller, Liselotte Christoffersen
Vært og redaktør: Mille Sjøgren
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 apr. 2025
Udgivelsesstednavada.dk
PublikationsmedierOnline
StatusUdgivet - 1 apr. 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • science pædagogik
  • Natur og bæredygtighed
  • Matematik

Citationsformater