Abstract
Forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet” har søgt indblik i, hvordan praktik i pædagoguddannelsen aktuelt forstås, forvaltes og fortolkes i 12 forskellige praktikinstitutioner. Hen over foråret 2019 har vi bevæget os ind i en særlig uddannelsesverden, ind i praktikken, hvor vi har fulgt og interviewet studerende, praktikvejledere og ledere. Vi har søgt at få indblik i og viden om, hvordan praktik konkret gøres i forskellige institutioner, af forskellige vejledere og studerende, i en bestræbelse på at få indblik i, hvordan praktikken bidrager, eller kan bidrage til, at den studerende danner en professionsidentitet.
I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Aarhus/København |
---|---|
Forlag | VIA/KP |
ISBN (Trykt) | 978-87-996260-9-0 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-996260-6-9 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- praktik
- pædagoguddannelsen
- professionsidentitet