Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet: rapporteringer fra et forskningsprojekt

Jan Jaap Rothuizen, Line Togsverd, Martin Bayer, Birgitte Højberg, Helene Falkenberg

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

2064 Downloads (Pure)

Abstract

Forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet” har søgt indblik i, hvordan praktik i pædagoguddannelsen aktuelt forstås, forvaltes og fortolkes i 12 forskellige praktikinstitutioner. Hen over foråret 2019 har vi bevæget os ind i en særlig uddannelsesverden, ind i praktikken, hvor vi har fulgt og interviewet studerende, praktikvejledere og ledere. Vi har søgt at få indblik i og viden om, hvordan praktik konkret gøres i forskellige institutioner, af forskellige vejledere og studerende, i en bestræbelse på at få indblik i, hvordan praktikken bidrager, eller kan bidrage til, at den studerende danner en professionsidentitet.
I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus/København
ForlagVIA/KP
ISBN (Trykt)978-87-996260-9-0
ISBN (Elektronisk)978-87-996260-6-9
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • praktik
  • pædagoguddannelsen
  • professionsidentitet

Citationsformater