Abstract
Paulo Freire var en brasiliansk filosof og pædagog, der var en central skikkelse inden for uddannelse, kulturelt arbejde og social aktivisme. Han rejste kritik af den traditionelle uddannelse for at være i magtens tjeneste. Freire mente, at uddannelse skulle være et redskab for empowerment og frigørelse, især af dem, der er undertrykte, underprivilegerede og udsatte. Freires oprindelige fokus var på voksne og de undertrykte, men hans skelsættende ideer om pædagogik, læring og viden bidrager fortsat til et håb for lighed og for menneskers vilje og håb til at drømme om et perfekt samfund. I fritidspædagogikken er Freire relevant, fordi han sætter spørgsmålstegn ved mange af de måder, børn og unge socialiseres på, hvor fokus især er på at forberede børn og unge til den samfundsmæssige konkurrence og individualisme og til arbejdsmarkedet gennem en formel uddannelse, og mindre på at understøtte børn og unges identitetsudvikling, gruppetilhørsforhold og kritiske engagement i samfundsspørgsmål.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fritidspædagogiske tænkere |
Redaktører | Maj Borggaard Hansen, Mikael Jørgensen, Lisbeth Madsen, Ditte Tofteng |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2022 |
Sider | 109-126 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5674-4 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- pædagogik
- fritidspædagogik