Abstract
Med udgangspunkt i nystartede lærerstuderendes forestillinger om et kommende arbejdsliv vil vi vise, hvordan de unge, allerede når de melder sig ind på studiet, abonnerer på nogle af de idealer, vi kender fra litteraturen som professionsidealer. Vi vil vise, hvordan de unge med deres valg af læreruddannelsen forestiller sig at være eller blive til en bestemt slags personer, hvis liv, arbejde og plads i samfundet ligner en professionel, som drives af en form for kald, som f.eks. sætter elevens ve og vel højere end egen vinding. Men vi vil også vise, at de unge gør sig selv ansvarlige for at kunne leve op til disse idealer – uanset hvordan skolerne måtte være indrettet, når de engang er færdige med deres uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionspsykologi |
Redaktører | Kari Kragh Blume Dahl |
Antal sider | 20 |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 327-348 |
Kapitel | 14 |
ISBN (Trykt) | 978 87b7184 583 9 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- lærere
- lærerstuderende
- lærerprofession
- selvansvarliggørelse
- governmentality
- narrativ
- udvekslingsteori
- professionspsykologi
- professionsideal