Abstract
I dette kapitel folder vi nogle af de tematiske og praksisorienterede grundlag bag bogen ud. Der er en introduktion til Børnekonventionen og de væsentligste artikler heri, især artikel 12, der anvendes som afsæt i bogen. Vi gennemgår nogle af de teoretiske og metodiske tilgange, som danner grundlag for børns deltagelsesmuligheder i Norden. Desuden giver vi et indblik i Sherry Arnstien og Laura Lundys ideer og modeller i relation til deltagelse. Til sidst i kapitlet beskriver vi nogle af de etiske overvejelser og dilemmaer, som kan være forbundet med at involvere børn og unge. Her præsenterer vi også intersektionalitet som et perspektiv på børn og unges muligheder og begrænsninger i forhold til deltagelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder |
Redaktører | Mimi Petersen, Ida Kornerup |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 19-37 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-02-31683-4 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Deltagelse
- dilemmaer