Perspektiver på børns deltagelsesmuligheder i socialt og pædagogisk arbejde

Mimi Petersen, Ida Kornerup

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

I dette kapitel folder vi nogle af de tematiske og praksisorienterede grundlag bag bogen ud. Der er en introduktion til Børnekonventionen og de væsentligste artikler heri, især artikel 12, der anvendes som afsæt i bogen. Vi gennemgår nogle af de teoretiske og metodiske tilgange, som danner grundlag for børns deltagelsesmuligheder i Norden. Desuden giver vi et indblik i Sherry Arnstien og Laura Lundys ideer og modeller i relation til deltagelse. Til sidst i kapitlet beskriver vi nogle af de etiske overvejelser og dilemmaer, som kan være forbundet med at involvere børn og unge. Her præsenterer vi også intersektionalitet som et perspektiv på børn og unges muligheder og begrænsninger i forhold til deltagelse.
OriginalsprogDansk
TitelBørn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder
RedaktørerMimi Petersen, Ida Kornerup
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2021
Sider19-37
Kapitel2
ISBN (Trykt)978-87-02-31683-4
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Deltagelse
  • dilemmaer

Citationsformater