Perspektiver på legedeltagelse og legepraksis i grønlandske børnehaver: Mellem risikofyldte, grænseudforskende og farlige lege

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikels formål er at undersøge og diskutere, hvordan leg ser ud i grønlandske børnehaver, og hvordan det pædagogiske personale heri deltager i børns institutionaliserede leg. Artiklen indledes med en kulturhistorisk kontekstualisering af børnehaveområdet i Grønland med perspektiver på leg, opdragelse og udvikling i oprindelige samfund. Det empiriske afsæt er et kortvarigt og refleksivt etnografisk feltarbejde i tre børnehaver i Nuuk, Grønland samt samtaler og interviews med personale og ledere om værdier, perspektiver og forståelser knyttet til børns leg og voksnes deltagelse i den. Inspireret af refleksiv tematisk analyse udvikler jeg i artiklen to temaer: 1) Balanceringer mellem formålsdreven og fri leg samt 2) Leg med og på kanten af grænser – lystfuld og farefuld leg. Temaerne illustrerer dels generelle perspektiver på børns leg og voksnes deltagelse i den og dels specifikke kultur- og kontekstsensitive analyser og refleksioner over risikofyldt og grænseudforskende leg som pædagogisk opmærksomhed i grønlandske børnehaver. I artiklens diskussion udfolder jeg tegn på et særligt legepædagogisk anliggende om ‘omsorg for fremtiden’ som anderledes fra en traditionel ‘omsorg for nuet’-pædagogik. Artiklen bidrager med undersøgelser af leg og pædagogik i en grønlandsk kontekst, hvilket er underbelyst i pædagogisk forskning om børns leg og voksnes deltagelse i den.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bind40
Udgave nummer68
Sider (fra-til)196-212
Antal sider18
ISSN0907-6581
DOI
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • leg
  • pædagogik
  • risikofyldt leg
  • Grønland
  • dagtilbud
  • omsorg

Citationsformater