Abstract
Denne artikels formål er at undersøge og diskutere, hvordan leg ser ud i grønlandske børnehaver, og hvordan det pædagogiske personale heri deltager i børns institutionaliserede leg. Artiklen indledes med en kulturhistorisk kontekstualisering af børnehaveområdet i Grønland med perspektiver på leg, opdragelse og udvikling i oprindelige samfund. Det empiriske afsæt er et kortvarigt og refleksivt etnografisk feltarbejde i tre børnehaver i Nuuk, Grønland samt samtaler og interviews med personale og ledere om værdier, perspektiver og forståelser knyttet til børns leg og voksnes deltagelse i den. Inspireret af refleksiv tematisk analyse udvikler jeg i artiklen to temaer: 1) Balanceringer mellem formålsdreven og fri leg samt 2) Leg med og på kanten af grænser – lystfuld og farefuld leg. Temaerne illustrerer dels generelle perspektiver på børns leg og voksnes deltagelse i den og dels specifikke kultur- og kontekstsensitive analyser og refleksioner over risikofyldt og grænseudforskende leg som pædagogisk opmærksomhed i grønlandske børnehaver. I artiklens diskussion udfolder jeg tegn på et særligt legepædagogisk anliggende om ‘omsorg for fremtiden’ som anderledes fra en traditionel ‘omsorg for nuet’-pædagogik. Artiklen bidrager med undersøgelser af leg og pædagogik i en grønlandsk kontekst, hvilket er underbelyst i pædagogisk forskning om børns leg og voksnes deltagelse i den.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur |
| Vol/bind | 40 |
| Udgave nummer | 68 |
| Sider (fra-til) | 196-212 |
| Antal sider | 18 |
| ISSN | 0907-6581 |
| DOI | |
| Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- leg
- pædagogik
- risikofyldt leg
- Grønland
- dagtilbud
- omsorg