Abstract
Plantefarvning er en spændende måde at lære om naturen og tekstile materialer. Man kan sagtens starte med sine egne kreative eksperimenter, men hurtigt bliver man nysgerrig på, hvorfor forskellige tekstiler tager forskelligt imod farve, hvorfor der er forskel på at koge plantesuppe med (hårdt) postevand og regnvand og hvorfor tekstilerne ofte - men ikke altid skal bejdses eller forbehandles. Så man dykke længere ned i undersøgelserne gennem viden om kemi og mere systematiske eksperimenter. Den kreative tilgang tror jeg er motiverende for skoleelever i HD og naturfag. Samtale med Thomas Ziegler Larsen, Skoletjenesten på Amager Naturcenter og Anette Vestergaard Nielsen, CFU på KP.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 13 nov. 2024 |
Publikationsmedier | Online |
Størrelse | 31 |
Status | Udgivet - 13 nov. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Bæredygtighed
- Naturforbundethed
- Plantefarvning
- Tekstilkundskab
- Materialelære
- Praksislæring
- Praksisfaglighed
- Uddannelse, professioner og erhverv