Abstract
Denne artikel handler om gruppesamtaler i danskfagets litteraturundervisning. Med udgangspunkt i samtaler fra en femteklasse og sociokulturel teori om samtalen som dialogisk rum undersøger jeg, hvordan elever samarbejder om fortolkning.
Analyserne peger på vigtigheden af en fælles forståelse af relevansen og formålet med samtaleaktiviteten hos samtaledeltagerne og lægger op til en diskussion af tidligere forsknings typologier for produktive samtaleformer.
Analyserne peger på vigtigheden af en fælles forståelse af relevansen og formålet med samtaleaktiviteten hos samtaledeltagerne og lægger op til en diskussion af tidligere forsknings typologier for produktive samtaleformer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt |
Redaktører | Lennart Jølle, Ann Sylvi Larsen, Leiv Inge Aa, Hildegunn Otnes |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | Trondheim, Norge |
Forlag | Universitetsforlaget |
Publikationsdato | 1 aug. 2021 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 978-82-15-05098-0 |
ISBN (Elektronisk) | 978-82-15-05099-7 |
Status | Udgivet - 1 aug. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning