Potentialer for dialogiske rum i litteraturundervisningens gruppearbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om gruppesamtaler i danskfagets litteraturundervisning. Med udgangspunkt i samtaler fra en femteklasse og sociokulturel teori om samtalen som dialogisk rum undersøger jeg, hvordan elever samarbejder om fortolkning.
Analyserne peger på vigtigheden af en fælles forståelse af relevansen og formålet med samtaleaktiviteten hos samtaledeltagerne og lægger op til en diskussion af tidligere forsknings typologier for produktive samtaleformer.
OriginalsprogDansk
TitelMorsmålsfaget som fag og forskningsfelt
RedaktørerLennart Jølle, Ann Sylvi Larsen, Leiv Inge Aa, Hildegunn Otnes
Antal sider15
UdgivelsesstedTrondheim, Norge
ForlagUniversitetsforlaget
Publikationsdato1 aug. 2021
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-82-15-05098-0
ISBN (Elektronisk)978-82-15-05099-7
StatusUdgivet - 1 aug. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater