Praksisfaglighed i læreruddannelsen: Et udviklingsprojekt i sektoren

Bolette Kremmer Hansen (Redaktør), Jesper Juellund Jensen (Redaktør), Bolette Kremmer Hansen, Jesper Juellund Jensen, Birgit Risgaard Brænder, Susanne Tønneskov Hansen, Ove Eskildsen, Knud Erik Christensen, Henrik Bjørnemose Andersen, Margrete Hedegaard Rasmussen, Merete Vial, Thomas Rytter Jensen, Jens Stig Olsen, Helene Høy Drewsen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

1953 Downloads (Pure)

Abstract

I denne rapport præsenterer vi erfaringer fra et udviklingsprojekt i læreruddannelsen, som har genereret almen-didaktiske greb, der kan styrke de studerendes praksisfaglige kompetencer.
Udviklingsprojektet er gennemført i de praktisk-musiske fag billedkunst, håndværk og design, madkundskab og musik på landets seks professionshøjskoler fra foråret 2020 til efteråret 2021.
I rapporten beskrives indledningsvis projektets formål, forløb og organisering. Herefter følger en udfoldelse af projektets forståelse af den praksisfaglige refleksionsmodel (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2020c), som blev udarbejdet i forbindelse med udviklingsprojektet „Praksisfaglighed i skolen“.
Fire kapitler følger, som udfolder projektdeltagernes tematiske arbejde med aspekter af begrebet „praksisfaglighed“ i læreruddannelsen. Her redegøres for teoretiske og praksisbaserede perspektiver i relation til arbejdet med afprøvninger og tiltag i egen undervisning. Temaerne er benævnt „Smag, krop og læring“, „Mestringsprocesser“, „At tænke kreativt med hænderne“ samt „Konkrete produkter. Afprøvninger i fagene beskrives mere konkret og enkeltvis efterfølgende.
OriginalsprogDansk
ForlagDanske Professionshøjskoler
Antal sider80
StatusUdgivet - 13 dec. 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Praksisfaglighed
  • praktisk musiske fag
  • æstetik
  • didaktik
  • praksisfaglige didaktiske greb
  • Læring

Citationsformater