Praksisnær helhedsorientering skal styrkes i erhvervsuddannelsernes STEM-fag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

I denne artikel argumenterer vi for et større fokus på praksisnær, helhedsorienteret under-visning i de STEM-relaterede grundfag på erhvervsuddannelserne. På baggrund af en ny undersøgelse konkluderes det at elever på erhvervsuddannelserne kan motiveres i STEM-fagene, når deres kommende erhverv er synligt for dem på tværs af undervisningsfaglige kontekster – fx når erhvervsskolelærere benytter sig af casebaseret undervisning og princippet om problembaseret læring. Vi argumenter for at praksisnær helhedsorientering kræver fokus på koblinger mellem de almene grundfag og de uddan-nelsesspecifikke fag. Dertil kræver det at erhvervsskoler og erhvervsskolelærere har de rette rammer til at planlægge og gennemføre en sådan undervisning
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer2
Sider (fra-til)64-74
Antal sider11
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • erhvervsuddannelser
  • kompetenceudvikling

Citationsformater