Praksisnær viden og refleksion over religion og dannelse

Kirsten Margrethe Andersen, Lakshmi Sigurdsson

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen belyser, hvordan lærerens praksis i faget Kristendomskundskab kan indgå i læreruddannelsen med det dobbelte formål 1) at stilladsere de studerendes forberedelse af og refleksion over praktik og 2) at kvalificere de studerendes fagdidaktiske samtaler gennem indblik i resultaterne fra et aktionsforskningsprojekt og således integrere praksisnær viden i undervisningsfaget. Da udgangspunktet er faget kristendomskundskab, definerer vi en særlig ramme for refleksion over undervisningspraksis i form af en model, som skitserer begrebet dannelse til religiøs myndighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer29
Sider (fra-til)54-61
Antal sider8
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - sep. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dannelse
  • myndighed
  • Skoler, fag og institutioner
  • praksisnær viden
  • aktionsforskning
  • kristendomskundskab
  • dannelse

Citationsformater