Praktikbogen: Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

Praktikbogen er en studiebog, der knytter sig til læreruddannelses praktikfag og sætter relation mellem teorien bag lærergerningen og lærergerningens praksis. Bogen består derfor af en lang række korte kapitler, der præsenterer teoretiske begreber fra praktikfaget, som følges op af øvelser, der fordrer, at læseren reflekterer over praksissituationer før, under og efter praktikken.
Bogen består af tre dele, der begrebssætter, problematiserer og igangsætter refleksionsprocesser knyttet til de tre kompetenceområder i læreruddannelsens praktikfag:
•Didaktik – om folkeskolens formål, målsætning, evaluering og tests, læremidler og it, undervisningsmønstre og arbejdsformer, elevforudsætninger og undervisningsdifferentiering.
•Klasseledelse – om læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.
•Relationsarbejde – om kommunikation, motivation og skole-hjem-samarbejde.
Bogens udreder i en særskilt del metoder til undersøgelse af praksis. Her beskriver forfatterne, hvordan de studerende kan drage nytte af at bruge forskellige metoder som interview, observation, videoobservation, praksisfortællinger, aktionslæring og casemetoden i praktikken.
Praktikbogen, dens dele og kapitler kan læses uafhængigt af hinanden. Bogen er således foruden en grundbog også de studerendes håndbog og værktøjskasse til praktikfaget.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Antal sider295
ISBN (Trykt)9788741262420
ISBN (Elektronisk)9788741264998
StatusUdgivet - 1 feb. 2016
NavnLærerbiblioteket

Emneord

  • læreruddannelsen

Citationsformater