Praktisk-musisk kursus: Elementært og mærkværdigt

Jesper Juellund Jensen, Charlotte Fogh, Pouline Mouritzen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen omhandler baggrunden for det praktisk-musiske kursus på Læreruddannelserne Metropol. På kurset lægges særlig vægt på det elementære perspektiv – fagligt indhold af en helt grundlæggende art og elementære strukturer med hjælp af særlige teknikker som mærkværdiggørelse. Grundlæggende er også den sanselig/æstetiske tilgang, fokus på sansebårne erkendelsesformer: Der handles med sanser og krop. Dette sker ved en stram iscenesættelse med faste og håndfaste rammer, regler og krav, der samtidig skaber pres og tryghed. Kurset afsluttes med en æstetisk og didaktisk refleksivitetsfase, hvor analyse, evaluering og refleksion er i centrum. Artiklen afsluttes med en diskussion af kursets innovativ potentialer.
OriginalsprogDansk
TitelInnovation i undervisningen
RedaktørerLasse Skånstrøm
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2009
Sider67-82
ISBN (Trykt)987-87-500-3993-8
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • praktisk-musisk
  • kursus
  • æstetik
  • kreativitet

Citationsformater