Abstract
Jeg ønsker med artiklen at vise, hvordan erhvervsskolelærerens arbejde med undervisningseksperimenter i forbindelse med udviklingsarbejde på erhvervsskoler kan bidrage til at udvikle lærernes professionelle dømmekraft. Erhvervsskolerne har oplevet et stigende indtog af standardiseret konceptpædagogik og af topstyring, der går tættere på lærernes pædagogiske arbejde. Samtidigt fokuserer lærernes kompetenceudvikling stærkere på akademisering af den formelle læreruddannelse. Den udvikling betyder, at lærernes håndværksmæssige viden og erfaringer er i fare for at træde i baggrunden. Som modsvar til denne udvikling kan den eksperimenterende lærerpraksis give erhvervsskolelærerne en fornyet pædagogiskstemme og åbne for en mere erfaringsbaseret udvikling af lærernes kompetencer. Med udgangspunkt i en række udviklingsprojekter og med teoretisk inspiration fra Dewey viser artiklen, hvad en eksperimenterende praksis indebærer, og hvordan den kan udvikles i erhvervsskolerne.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
| Vol/bind | 2019 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 46-55 |
| Antal sider | 10 |
| ISSN | 0904-2393 |
| Status | Udgivet - feb. 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- udviklingsarbejde
- professionsudvikling
- pædagogiske eksperimenter