Professionel dømmekraft: om at vende indsigter til nye udsigter gennem eksperimenterende lærerpraksis

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    6 Downloads (Pure)

    Abstract

    Jeg ønsker med artiklen at vise, hvordan erhvervsskolelærerens arbejde med undervisningseksperimenter i forbindelse med udviklingsarbejde på erhvervsskoler kan bidrage til at udvikle lærernes professionelle dømmekraft. Erhvervsskolerne har oplevet et stigende indtog af standardiseret konceptpædagogik og af topstyring, der går tættere på lærernes pædagogiske arbejde. Samtidigt fokuserer lærernes kompetenceudvikling stærkere på akademisering af den formelle læreruddannelse. Den udvikling betyder, at lærernes håndværksmæssige viden og erfaringer er i fare for at træde i baggrunden. Som modsvar til denne udvikling kan den eksperimenterende lærerpraksis give erhvervsskolelærerne en fornyet pædagogiskstemme og åbne for en mere erfaringsbaseret udvikling af lærernes kompetencer. Med udgangspunkt i en række udviklingsprojekter og med teoretisk inspiration fra Dewey viser artiklen, hvad en eksperimenterende praksis indebærer, og hvordan den kan udvikles i erhvervsskolerne.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2019
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)46-55
    Antal sider10
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - feb. 2019

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • udviklingsarbejde
    • professionsudvikling
    • pædagogiske eksperimenter

    Citationsformater