Abstract
En professionsuddannelse skal kvalificere til kompetent handling. Den skal kvalificere de studerende til kompetent kunnen. En kompetent kunnen forudsætter en viden. Man skal vide hvad og hvordan – nu og fremover.
Undersøgelser og praktiske erfaringer viser, at der ofte er et gab mellem professionsuddannelsens teoretiske indhold og den professionelle praksis. Transfer mellem uddannelse og arbejdsliv, mellem teori og praksis, udgør derfor en permanent udfordring i professionsuddannelserne.
Ud fra denne erkendelse er der ved udformningen af den nye, reviderede socialrådgiveruddannelse anlagt et funktionelt perspektiv på den teoretiske del af uddannelsen. Teorierne skal forstås gennem anvendelse.
Artiklen beskriver, hvordan det funktionelle perspektiv udmøntes i forbindelse med tilblivelse af et nyt curriculum. Det betyder bl.a.: at der lægges større vægt på træning og øvelser af metoder og analytisk kompetence, at de skriftlige opgave styrkes og bliver mere praksisrettede, at skolepraktikken indlejres i moduler, der forbereder og efterbehandler praktikerfaringerne, og at medarbejderkvalificeringen, herunder lektorkvalificeringen knyttes til aktuelle professionserfaringer.
Undersøgelser og praktiske erfaringer viser, at der ofte er et gab mellem professionsuddannelsens teoretiske indhold og den professionelle praksis. Transfer mellem uddannelse og arbejdsliv, mellem teori og praksis, udgør derfor en permanent udfordring i professionsuddannelserne.
Ud fra denne erkendelse er der ved udformningen af den nye, reviderede socialrådgiveruddannelse anlagt et funktionelt perspektiv på den teoretiske del af uddannelsen. Teorierne skal forstås gennem anvendelse.
Artiklen beskriver, hvordan det funktionelle perspektiv udmøntes i forbindelse med tilblivelse af et nyt curriculum. Det betyder bl.a.: at der lægges større vægt på træning og øvelser af metoder og analytisk kompetence, at de skriftlige opgave styrkes og bliver mere praksisrettede, at skolepraktikken indlejres i moduler, der forbereder og efterbehandler praktikerfaringerne, og at medarbejderkvalificeringen, herunder lektorkvalificeringen knyttes til aktuelle professionserfaringer.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
| Vol/bind | 2012 |
| Udgave nummer | 15 |
| Sider (fra-til) | 96-107 |
| Antal sider | 12 |
| ISSN | 2446-0273 |
| Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv