Abstract
Med udgangspunkt i analyser og resultater fra grundforskningsprojektet
”Approaching Inclusion” vil denne artikel præsentere fund om professionelles
samarbejde med fokus på samarbejdets betydning for, om de indsatser, der igangsættes, fører til en reel udvikling af skolens praksis.
På baggrund af vores analyser finder vi, at en del af skolens mødepraksis mere bærer præg af dekoration end transformation af den eksisterende praksis, hvorfor udviklingen udebliver.
Den manglende udvikling skyldes blandt andet lav grad af sammenhæng mellem
skolens forskellige delpraksisser samt en konsensuskultur, der ’lukker ned’ for nye veje at undersøge og udvikle praksis på. Når der i bund og grund ikke ændres ved skolens delpraksisser, som opretholdes ud fra hver deres logik og funktion, kalder det på nye måder at forstå og praktisere samarbejde på, hvis der skal skabes bæredygtig praksisudvikling i skolen, hvor alle tager ansvar for realisering af skolens formål og mål.
”Approaching Inclusion” vil denne artikel præsentere fund om professionelles
samarbejde med fokus på samarbejdets betydning for, om de indsatser, der igangsættes, fører til en reel udvikling af skolens praksis.
På baggrund af vores analyser finder vi, at en del af skolens mødepraksis mere bærer præg af dekoration end transformation af den eksisterende praksis, hvorfor udviklingen udebliver.
Den manglende udvikling skyldes blandt andet lav grad af sammenhæng mellem
skolens forskellige delpraksisser samt en konsensuskultur, der ’lukker ned’ for nye veje at undersøge og udvikle praksis på. Når der i bund og grund ikke ændres ved skolens delpraksisser, som opretholdes ud fra hver deres logik og funktion, kalder det på nye måder at forstå og praktisere samarbejde på, hvis der skal skabes bæredygtig praksisudvikling i skolen, hvor alle tager ansvar for realisering af skolens formål og mål.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Bæredygtighed og bæredygtig udvikling : uddannelse, dannelse og fagdidaktik i skole, erhvervs- og professionsuddannelser |
Redaktører | Jesper Garsdal |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 80-91 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-971733-6-7 |
Status | Udgivet - 2020 |