Provokerende og tilnytningsforstyrret? At udfordre problemfortællinger ved at lytte efter de andre historier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen omhandler måden, hvorpå anbragte børns følelsesmæssige adfærd problematiseres og kobles til diagnoser. Analysen af to empiriske nedslag om humørsvingninger og om tilknytningsforstyrrede børn viser, hvordan fortællinger om anbragte børn præges af et fokus på følelsesregulering og diagnoser, der risikerer at fastholde en ofte individualiseret forståelse af børnene som afvigende fra normal og ønskelig adfærd. Men analyserne viser også, hvordan dette kan udfordres gennem et nysgerrigt blik for historier, der peger i andre retninger. Historier, der sætter børnene i et nyt lys og giver plads til andre forståelser og handlemuligheder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2020
Udgave nummer4
Sider (fra-til)88-106
Antal sider19
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • anbragte børn
  • anbragte
  • diagnoser
  • positionering
  • små historier
  • emergent listening

Citationsformater