Refleksioner over dagtilbudspædagogik: undersøgelse af pædagoger og dagplejeres praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel handler om didaktik for- og med de mindste børn, og særligt de udfordringer og potentialer dagplejere, pædagoger og ledere i- og omkring vuggestue og dagpleje må reflektere over. Fordi didaktik har en lang historie som lærerens faglige perspektiv på sin undervisning, kræver begrebet en gennemgående revision og nytænkning, hvis det skal kunne anvendes meningsfuldt i dagtilbudsfeltet. Ligesom vuggestuen og dagplejen må ses som værende grundlæggende forskellige fra skolen, må pædagogens og dagplejerens didaktiske udfordringer og refleksioner forstås fra en potentielt anden vinkel end lærerens, om end didaktiske kategorier som formål, mål indhold, læring og dannelse går på tværs.
OriginalsprogDansk
TitelEmpirisk didaktik : udfordringer, refleksioner og potentialer undersøgt i forskellige pædagogiske praksisser
RedaktørerHanne Balsby Thingholm, Lea Lund
Antal sider16
ForlagDafolo
Publikationsdatomaj 2018
Kapitel5
ISBN (Trykt)978-87-7160-419-1
StatusUdgivet - maj 2018
NavnUndervisning og Læring
ISSN2246-3259

Emneord

  • didaktik
  • dagpleje
  • vuggestue

Citationsformater